SACI Photography instructor Jacopo Santini shows at Leica Florence

Photograph by Jacopo Santini

Photograph by Jacopo Santini

Earlier this month, SACI photography instructor, Jacopo Santini gave a presentation of his work at the Gallery Art Hotel, host of the Leica Lounge. Photographs from his project developed over the last couple of years titled Cose are on display at the Leica Store in Florence through the end of the month.

COSE

“Cosa” è una parola d’emergenza, quella cui da bambini – e spessissimo da adulti – ricorriamo quando non rammentiamo il termine appropriato. E’ non di rado un salvagente grazie al quale una frase si tiene a galla. “Cosa” è tutto, perfino l’identità dimenticata di una persona. E’ così ampio e indulgente il suo abbraccio semantico che ci accade di confonderla con molto altro. Un equivoco comune è quello che nasce dal sovrapporsi distratto di “cosa” e “oggetto.” Ma il secondo esiste in quanto contrapposto al soggetto del quale è un’appendice che si esaurisce con la funzione attribuitagli dall’uso. Alle “cose” finiamo invece con il prestare un’attenzione che prescinde dalla loro utilità. Abbiamo con loro un rapporto disinteressato, che si fa consapevole quando comprendiamo che le cose non ce le potremo portare dietro, oltre la vita, perché, come recita un vecchio proverbio tedesco, declinato in chissà quante altre lingue, “l’ultimo vestito non ha tasche.”

Le guardiamo attoniti, – io nascosto dietro una macchina fotografica, negli ultimi due anni più che mai in loro ascolto – sorpresi di veder altro, moltissimo, molto di più di quanto ci era stato fatto credere, e assistiamo al risveglio silenzioso e anarchico, spesso allegro di forme e significati imprevisti, perché – diceva bene Henri Bergson – “quando le cose cessano di essere utili, iniziano ad essere.”

Tutto qui.    –Jacopo Santini

A selection of works from the project can be seen here.

Find out about SACI’s MFA in Photography program and other photography courses available at SACI.

leica-logo

Leica Store Firenze
Vicolo dell’Oro 12r – Florence, ITALY
www.leica-camera.com

About SACI

SACI is a US non-profit College of Art and Design in Florence, Italy, for undergraduate and graduate students seeking accredited instruction in studio art, design, conservation, art history, and Italian language and culture. Founded in 1975, SACI offers the following programs: Academic Semester/Year Abroad, Late Spring & Summer Studies, Venice Summer Program, Post-Bac in Conservation, Post-Bac in Studio Art; MFA in Studio Art, MFA in Photography, MFA in Communication Design, Low-Residency MFA in Studio Art, MA in Art History.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: